コーヒーショップDON COFFEE様のオフィシャルロゴを弊所でデザインさせていただきました。
コーヒーショップであることを分かりやすく、直感的に伝えられるようトリッキーなことはせず、王道のマグカップをベースデザインとしました。
ただシンプル過ぎるのも面白くないのでブランドの世界観を維持しながら、個性を出せるよう湯気でショップ名を表現しました。
We designed the official logo for the coffee shop DON COFFEE.
We didn't do anything tricky to make it easy to understand that it's a coffee shop, and intuitively communicated that it's a coffee shop, instead we designed a classic mug as the base design.
However, we don't want something too simple to be interesting, so we used steam to express the shop name while maintaining the brand's worldliness to express its individuality.
ロゴデザインを行う際は必ず色に頼らずモノクロで意味や視認性が変化してしまわないか必ず検証を行います。
というのも現場レベルでは、「どうしてもモノクロにしなきゃいけない」「モノクロコピーしかできない」のような場面が発生することがあるからです。
もっと言うならば、色覚にハンディキャップをおもちの方への配慮でもあると私は思っています。デザインが綺麗であることは当たり前。これから先の時代はユニバーサルデザインへの意識などデザインそのものの意義をどこまで考えられるかが重要になってくると思います。
これからAIがどれだけ進化・発達しようと人にしか創造できないデザインがあると信じていますし、私はそれを体現し続けるデザイナーでありたいと思っています。
When designing a logo, we always verify that the meaning and visibility will not change if we use monochrome instead of relying on color. This is because at the field level, situations may arise where ``it is absolutely necessary to make a monochrome copy'' or ``the only option is to make a monochrome copy.'' In other words, I think it is also a consideration for people with color vision handicaps. It goes without saying that the design is beautiful. I think that in the future, it will be important to consider the significance of design itself, such as awareness of universal design.No matter how much AI evolves and develops in the future, I believe that there are designs that only humans can create, and I want to be a designer who continues to embody that.
ロゴマークはテキストで構成される「ロゴタイプ」マークを図示した「シンボルマーク」の2種の組み合わせで成り立っていることが多いです。
ただ、こちらも現場レベルではスペースやデザインの都合でこれらをバラし、単体で使用することもあります。
そのような単体利用でも魅力的なデザインとなるよう単体でのデザインの検証も行い、最終的に結合して全体のバランスをとるのが弊所のスタンダードなロゴデザインへのアプローチです。
カラーサンプル・背景パターンを無数に作成し、クライアント様と対面で実際に色を見ながら1色に絞り込みました。
A logo mark is often made up of a combination of two types: a "logotype" consisting of text, and a "symbol mark" which is an illustration of the mark. However, at the field level, these are sometimes separated and used individually due to space and design considerations. Our standard approach to logo design is to examine individual designs to ensure that they are attractive even when used alone, and then combine them in the end to balance the overall design.
We created countless color samples and background patterns, and narrowed it down to one color while actually looking at the colors face-to-face with the client.