札幌市を拠点に活動される美術家瀬川葉子様のアート作品を撮影させていただきました。
今回撮影を担当させていただいたのは絵画が主ですが、瀬川様はジャンルにとらわれず、多種多様なアート作品を世に送り出されていらっしゃいます。
芸術という表現が難しい領域をどのように表現するか、弊所も勉強させていただきながら撮影を行いました。
We photographed the artworks of Sapporo-based artist Segawa Yoko.
This time, we were mainly in charge of photographing paintings, but Segawa is not limited to a single genre and has released a wide variety of artworks into the world.
As we photographed her, we also studied how to express the difficult realm of art.
「どのようにアート作品を写真で表現するか」という難しい問いに対して私が出した答えが「3種の撮影アプローチ」です。
作品の全形をわかりやすく切り取る王道の真俯瞰撮影。
これは将来的なEC展開等を見据え、とにかく分かりやすくベーシックな撮影を目指しました。
The answer I came up with to the difficult question of "how to express a work of art in a photograph" is "three different photography approaches."
The classic overhead shot captures the entire shape of the work in an easy-to-understand way.
With an eye toward future e-commerce expansion, I aimed for a basic, easy-to-understand style of photography.
瀬川様の作品は実は単純な絵画ではありません。
破れた紙など質感の異なるパーツが実はキャンパスに幾重の層になって貼り付けられています。
この独特の質感を表現するために試みたのが寄りでの撮影です。作品の一部にフォーカスし、質感や立体感の表現を目指しました。
Segawa's works are not simple paintings. Parts with different textures, such as torn paper, are actually pasted onto the canvas in multiple layers. In order to express this unique texture, I tried to take close-up shots.
I focused on one part of the work, aiming to express the texture and three-dimensionality.
最後に実施したのが「展示会での撮影」です。
作品はほとんどの場合、展示会という形式で一般の方の目に触れます。そうであれば、多くの方が見ることになるであろう展示会での姿としての撮影も必須であると考えました。
撮影は朝と夜2回実施しました。
それは日中、自然光で照らされた作品を見る人もいれば、日が暮れてから会場のスポットライトに照らされた作品を見る人もいると考えたからです。
同じ作品でも見る環境・時間・心境によってアート作品は表情を変えます。
それを捉えるのがプロとしての務めです。アートを愛す1人の人間として楽しく撮影を行うことができました。
The last thing we did was "photographing at an exhibition." In most cases, works of art are seen by the general public in the form of an exhibition. If that's the case, I thought it was essential to photograph them at the exhibition where they will be seen by many people.The last thing we did was "photographing at an exhibition." In most cases, works of art are seen by the general public in the form of an exhibition. If that's the case, I thought it was essential to photograph them at the exhibition where they will be seen by many people.The last thing we did was "photographing at an exhibition." In most cases, works of art are seen by the general public in the form of an exhibition. If that's the case, I thought it was essential to photograph them at the exhibition where they will be seen by many people.
The same work of art changes its expression depending on the environment, time, and state of mind in which it is viewed. It is our job as professionals to capture that. As a person who loves art, I enjoyed photographing them.